Banker tar tusener i fakturagebyr av ikke-digitale

Vi krever at alle banker straks etablerer «på vegne av»-ordninger for betaling av elektroniske fakturaer og markedsfører dem godt. Finansmyndighetene må følge opp at det skjer. 

PUBLISERT:
24.06.2022
OPPDATERT:
29.06.2022

 

Eldreombudet opplever nå en stor økning av henvendelser fra fortvilte pårørende til ikke-digitale eldre som trenger hjelp til regningsbetaling. 

Vi krever at alle banker etablerer «på vegne av»-ordninger for betaling av elektroniske fakturaer. Finansmyndighetene må følge opp at det skjer. 

Les om initiativet vårt i Sandefjords Blad (for abonnenter)

Alvorlig økonomisk belastning

Etter innføringen av «Alltid eFaktura» får mange ikke-digitale eldre tilsendt faktura i posten med krav om fakturagebyr. 

For mange eldre kan dette bety mange tusen kroner i gebyrer gjennom året. Dette gir mange minstepensjonister en alvorlig økonomisk belastning. 

Bank- og finansnæringens infrastrukturselskap Bits AS ber pårørende om å kontakte de som sender faktura og be om å få motta fakturaene (som eFaktura) på vegne av den ikke-digitale eldre. 

De fleste selskapene nekter å gjøre det. 

Dårlig markedsføring av «på vegne av»-løsninger

Såkalte «på vegne av»-løsninger for å gi fullmakt fra en person til en annen vil trolig være den beste løsningen både for den ikke-digitale eldre og den som skal hjelpe.

Hver enkelt bank må utvikle slike løsninger – noe de fleste ikke er i mål med selv om fristen var 18. mai i år.

Markedsføringen av «på vegne av»-løsningene har også vært for dårlig overfor de kundene løsningen er aktuell for. 

Les brevet vi har sendt til Finanstilsynet og Bits om saken